PályázatokComenius együttműködésA mallorcai diákcsere

A mallorcai diákcsere

Az április elején lezajló mallorcai utazás célja az volt, hogy a magyar és a spanyol diákok megismerkedjenek, és együtt fedezzék fel a munka világát, azon belül is a turizmus és a vendéglátás szektort, és annak a tájra, valamint a hagyományos életformákra gyakorolt hatását. A program keretein belül 10 magyar diákot látott vendégül a mallorcai Colegio Coop. Son Verí Nou 9 spanyol diákja. A magyar diákcserével egy időben zajlott az olasz-spanyol és a német-spanyol csere is, ezért az egy hetes program bizonyos elemein együtt vettek részt az olasz tanulók is magyar társaikkal.

Az első közös program a múlt század elején épült Palma de Mallorca-i első luxushotel épületének megtekintése volt. Sajnos ma már nem szállodaként működik ez a gyönyörű épület, de a részletes idegenvezetésnek köszönhetően sok mindent megtudhattunk régi és mai funkcióiról, és élményszerű ízelítőt kaptunk arról, hogy milyen volt az élet szállóvendégként és alkalmazottként ebben a hotelben. Mallorcán a diákok megtapasztalhatták azt, hogy a turizmus és a szállodaipar miként alakította át a hagyományosan mezőgazdaságból és halászatból élő emberek életét és környezetét.

Érdekes és éles volt a kontraszt a főváros és a népszerű strandok hoteldzsungele és a keddi napon meglátogatott Cabrera nevű sziget természetvédelmi területének csöndje és nyugalma között. A hajókirándulást megelőzően egy újabb hagyományosnak nevezhető tevékenységgel ismerkedhettünk meg, hiszen egy tengeri só lepárló üzem működését mutatták meg nekünk.

Szintén a munka világába nyerhettünk betekintést a következő nap, mikor is egy családi kézben levő gazdaságot látogattunk meg, ahol szőlő- és gyümölcstermesztés folyik. A gazdaság minden szegletét bejártuk: a földeket, gyümölcsösöket, a pincészetet és a majorság épületeit. Képzeletben végig kísérhettük a termesztés folyamatát a szőlőműveléstől a bor palackba kerülésén át egészen az eladásig. A diákok interjút készítettek a tulajdonossal és lányával, akik készségesen válaszoltak minden felmerülő kérdésre. A következő program szintén a sziget hagyományos mezőgazdasági és kézműves tevékenységeivel ismertette meg a diákokat, hiszen egy olyan több száz éves majorságba látogattunk el, ahol a termelés önellátó módon folyt. Ez a skanzen szerű épületegyüttes a múlt és a jelen gazdaságát mutatta be gazdag kiállítási anyagával. A nap megkoronázásaként egy hangulatos étteremben kóstolhattuk végig a tradicionális mallorcai ételek sorát.

A következő nap programjai a fővárosban zajlottak, és a cél Palma de Mallorca kulturális értékeinek felfedezése volt. A délelőttöt egy hajógyártó- és rekonstruáló kis műhelyben indítottuk, ahol a diákok figyelmemmel kísérhették hogyan születik meg egy hajó a tervezéstől a kivitelezésig. A különböző munkafolyamatokat élményszerűen szemléltették, és itt is volt lehetőség kérdezni, jegyzetelni. Délután a főváros legfontosabb látványosságait jártuk végig.

Az egy hét során a diákok a sziget ezer arcát ismerhették meg a tömegturizmus jelenségén át az érintetlen táj természeti szépségein keresztül egészen a mindennapi élet apró mozzanatáig. Mivel minden diák családoknál lakott, ezért betekintést nyertek a családok életébe, megtapasztalhatták a spanyol kulturális szokásokat és szoros barátságokat kötöttek. Feladatuk volt, hogy interjút készítsenek a családok felnőtt tagjaival, a munkájukkal, foglalkozásukkal kapcsolatban, így a munka világában tett felfedezőútjuk újabb elemekkel gazdagodott és színesedett.

Barcsa Orsolya, tanár

Oldalterv: Onódy Eszter