PályázatokErasmus+ KA1Tengernyi élmény Mediterrán tájakon

Tengernyi élmény Mediterrán tájakon

Hogy is kezdjem a beszámolómat? – töröm a fejemet. Azért nehéz kérdés ez, mert már az elején tudom, hogy lehetetlenre vállalkozom: nem fogom tudni tökéletesen visszaadni mindazt az élményt, amit a két külföldi továbbképzésem során átéltem. Ezt meg kell tapasztalni, személyesen kell átélni, mert úgy hiteles igazán. Ha egy szóval kéne összefoglalnom, akkor azt mondanám, hogy fantasztikus volt! De igyekszem ennél bővebben kifejteni, hogy milyen élmények volt 2015 nyarán Malagában, majd 2016 júliusában Máltán tölteni 2-2 hetet az Erasmus+ pályázat segítségével.

Spanyolországban nem először jártam, így tudtam mire vállalkozom és szinte biztos voltam benne, hogy jó lesz, annak ellenére, hogy a kiutazás előtt voltak nehézségek. Málta viszont teljesen ismeretlen volt számomra, hiszen még sosem jártam ott. Valójában nem sokat tudtam róla korábban, csak azt, hogy ez a sziget a Földközi-tenger déli részén a turisták egyik kedvelt célpontja. És bizony nem véletlen, hiszen csodás hely!

A spanyol nyelvtanároknak szóló továbbképzés helyszínül a Malaca Institutot választottam, ami a dél-spanyolországi Andalúzia tartományban található, Málaga városközpontjától kb. 20 percnyi buszútra. Ez az egész évben működő nyelviskola rendkívül sokféle kurzust kínál a világ minden részéről ide érkező spanyolul tanulni vágyó tizenéves fiataloknak, szakmával rendelkező felnőtteknek és spanyolnyelv tanároknak egyaránt. A helyszín ideális és lenyűgöző: a nyelviskola gyönyörű természeti környezetben helyezkedik el egy domb tetején, közel a tengerparthoz.  A mini-campus területén szinte minden megtalálható: 25 barátságos tanterem, könyvtár, multimédiás terem, mozi-, torna- és táncterem, medence, napozóterasz és egy remek, saját konyhával rendelkező étterem. Az imént felsorolt létesítmények olyan extra foglalkozások helyszínei, melyek kapcsolódnak a spanyol kultúrához és délutáni programként kínálja a nyelviskola a délelőtti órák kiegészítéseképpen: pl. főzőtanfolyam, salsa és flamenco tánc tanfolyam, mozi délután stb. Ezek közül a táncórákat én is kipróbáltam.

A nyelvi és kulturális „elmerülés” és a spanyol nyelv gyakorlati életben való alkalmazását segíti az is, hogy a diákoknak lehetőségük van családi szállást igényelni. Én is ezt a szállásformát választottam, hiszen így a spanyolországi tartózkodásom idején betekintést nyerhettem és beilleszkedhettem egy spanyol család életébe. Szerencsére e téren is jó tapasztalatokkal térhettem haza, mert a vendéglátóm, Nuria egy nagyon nyitott, kedves és igen beszédes spanyol hölgy volt, aki remekül főzött. Nem túlzás, ha azt mondom, hogy úgy éreztem magam, mintha egy álomba csöppentem volna, mikor először léptem be a tengerre néző házába a malagai „Rózsadomb” tetején.

Az általam választott két hetes spanyol kurzus kiváló ötvözete éppen a céljaimnak megfelelő volt, hiszen a 20 óra nyelvi képzés mellett tartalmazott 10 módszertani órát is. A tanítás 8:30-kor kezdődött és 14:30-ig tartott. Az 50 perces órák közti rövid szünetekben váltották egymást a kurzus oktatói és mi is a tantermeket. A kis létszámnak (max. 10 fő/csoport) köszönhetően a tanórák légköre nagyon családias volt, az oktatás pedig szinte személyre szabott, ahol bárkinek lehetősége nyílt kérdezni és tanácsot kérni nemcsak a kurzus oktatóitól, de akár egymástól, a kurzus résztvevőitől is. A csoportomban cseh, német, osztrák és szlovák kollégák voltak, a nyelvi órákon pedig kiegészültünk egy lengyel és egy kínai diákkal.  Minden nap volt nyelvi és módszertani óránk is, így átélhettük azt az érdekes élményt, hogy egyszerre „funkcionáltunk” diákként és tanárként.

A kurzus során rengetek jó ötletet, hasznos anyagot és fénymásolatot kaptam, melyeket alkalmazni tudok a saját óráimon is. A látott és kipróbált módszerek, játékos feladatok rendkívül motiválóan hatottak rám, és alig vártam, hogy szeptemberben kipróbálhassam őket a diákjaimmal.

Igaz, hogy ez a két hét nagyon intenzív volt (délelőtt órák, délután kulturális programok, hétvégén kirándulás) és sokszor fáradtan ébredtem a kevés alvás miatt (hiszen Spanyolországban az ember későn vacsorázik, későn fekszik és igyekszik a nap 24 óráját kihasználni), de ugyanakkor mérhetetlen mennyiségű pozitív élmény ért. A kurzus, a tanárok, a csoporttársak, a gyönyörű város, a csodás mediterrán táj, az égszínkék tenger, a forró nyári napsütés, az emberek, az ételek, az ízek, az illatok, a ritmusok, a zene, a tánc, a mediterrán életérzés és életigenlés. Feltöltődve és megújulva jöttem haza.

Szerencsére 2016 nyarán is hasonlóan jó élményekben volt részem Máltán. Őszintén szólva az első benyomásaim itt nem voltak 100%-ban pozitívak, hiszen a reptérről kilépve a perzselő napsütés már Afrikát idézte, a kopár táj, az egyforma színű és méretű házak, a zsúfolt, egymást érő települések pedig csöppet sem nyűgöztek le. Azonban szerencsére csak addig tartott az idegenkedésem, amíg meg nem érkeztem a fogadócsaládomhoz, akik szívélyesen vártak és befogadtak gyönyörű otthonukban. Olyan volt a házuk, mint egy kis ékszerdoboz, a tetején két hatalmas, növényekkel teli terasszal, ahol a fehér falak és a kékre festett szegélyek Görögországot idézték. Élmény volt itt elfogyasztani a finom vacsorákat, melyek a máltai konyha ízletes ételeit és szemet gyönyörködtető színvilágának egész sorát vonultatta föl. És a szemet gyönyörködtető látvány nem merült ki ennyiben, hiszen csak ezután jártam be és tapasztaltam meg a sziget valódi csodáit: a több ezer éves történelem mérföldköveit (Hagar Qim templomok, a Mdinai óváros), Gozo szigetét, a kék lagúnákat, a látnivalókban bővelkedő Valettát, és a mesés tengerpartokat. Nappal és éjszaka is lenyűgöző látványt nyújtott a sziget, valamint a kristálytiszta tengeren ringatózó színes csónakok, Málta szimbólumai. Legszívesebben egész nap csak sétálgattam volna a hangulatos kis szűk utcákon, de sajnos hétfőtől péntekig szólított a kötelesség és fogva tartott a tanterem, ahol az IKT eszközök tanórai alkalmazásával ismerkedtünk. Érdekes, kissé ismeretlen világ volt számomra ez is, és sokat tanulhattam jó humorú és meglehetősen bőbeszédű skót tanárunktól, Douglastől. A hangulat itt is remek volt, a csoporttársak pedig barátságosak.

Óriási lehetőségnek tartom, és nagyon örülök neki, hogy részt vehettem ezen a két külföldi továbbképzésen, hiszen a nyelv és a kultúra is állandóan változik, csakúgy, mint a tanulási szokások és módszerek, ezért nekünk, nyelvtanároknak folyamatosan lépést kell tartanunk ezekkel a változásokkal, képezni kell magunkat és frissíteni tudásunkat (lehetőleg anyanyelvi környezetben), hogy naprakész tudásanyagot közvetíthessünk diákjainknak.

Barcsa Emese Orsolya

Oldalterv: Onódy Eszter