Comenius együttműködés

A mallorcai diákcsere

Az április elején lezajló mallorcai utazás célja az volt, hogy a magyar és a
spanyol diákok megismerkedjenek, és együtt fedezzék fel a munka világát, azon
belül is a turizmus és a vendéglátás szektort, és annak a tájra, valamint a
hagyományos életformákra gyakorolt hatását. A program keretein belül 10 magyar
diákot látott vendégül a mallorcai Colegio Coop. Son Verí Nou 9 spanyol diákja.
A magyar diákcserével egy időben zajlott az olasz-spanyol és a német-spanyol
csere is, ezért az egy hetes program bizonyos elemein együtt vettek részt az
olasz tanulók is magyar társaikkal.

Az első közös program a múlt század elején épült Palma de Mallorca-i első
luxushotel épületének megtekintése volt. Sajnos ma már nem szállodaként működik
ez a gyönyörű épület, de a részletes idegenvezetésnek köszönhetően sok mindent
megtudhattunk régi és mai funkcióiról, és élményszerű ízelítőt kaptunk arról,
hogy milyen volt az élet szállóvendégként és alkalmazottként ebben a hotelben.
Mallorcán a diákok megtapasztalhatták azt, hogy a turizmus és a szállodaipar
miként alakította át a hagyományosan mezőgazdaságból és halászatból élő emberek
életét és környezetét.

Érdekes és éles volt a kontraszt a főváros és a népszerű strandok
hoteldzsungele és a keddi napon meglátogatott Cabrera nevű sziget
természetvédelmi területének csöndje és nyugalma között. A hajókirándulást
megelőzően egy újabb hagyományosnak nevezhető tevékenységgel ismerkedhettünk
meg, hiszen egy tengeri só lepárló üzem működését mutatták meg nekünk.

Szintén a munka világába nyerhettünk betekintést a következő nap, mikor is
egy családi kézben levő gazdaságot látogattunk meg, ahol szőlő- és
gyümölcstermesztés folyik. A gazdaság minden szegletét bejártuk: a földeket,
gyümölcsösöket, a pincészetet és a majorság épületeit. Képzeletben végig
kísérhettük a termesztés folyamatát a szőlőműveléstől a bor palackba kerülésén
át egészen az eladásig. A diákok interjút készítettek a tulajdonossal és
lányával, akik készségesen válaszoltak minden felmerülő kérdésre. A következő
program szintén a sziget hagyományos mezőgazdasági és kézműves tevékenységeivel
ismertette meg a diákokat, hiszen egy olyan több száz éves majorságba
látogattunk el, ahol a termelés önellátó módon folyt. Ez a skanzen szerű
épületegyüttes a múlt és a jelen gazdaságát mutatta be gazdag kiállítási
anyagával. A nap megkoronázásaként egy hangulatos étteremben kóstolhattuk végig
a tradicionális mallorcai ételek sorát.

A következő nap programjai a fővárosban zajlottak, és a cél Palma de Mallorca
kulturális értékeinek felfedezése volt. A délelőttöt egy hajógyártó- és
rekonstruáló kis műhelyben indítottuk, ahol a diákok figyelmemmel kísérhették
hogyan születik meg egy hajó a tervezéstől a kivitelezésig. A különböző
munkafolyamatokat élményszerűen szemléltették, és itt is volt lehetőség
kérdezni, jegyzetelni. Délután a főváros legfontosabb látványosságait jártuk
végig.

Az egy hét során a diákok a sziget ezer arcát ismerhették meg a tömegturizmus
jelenségén át az érintetlen táj természeti szépségein keresztül egészen a
mindennapi élet apró mozzanatáig. Mivel minden diák családoknál lakott, ezért
betekintést nyertek a családok életébe, megtapasztalhatták a spanyol kulturális
szokásokat és szoros barátságokat kötöttek. Feladatuk volt, hogy interjút
készítsenek a családok felnőtt tagjaival, a munkájukkal, foglalkozásukkal
kapcsolatban, így a munka világában tett felfedezőútjuk újabb elemekkel
gazdagodott és színesedett.

Barcsa Orsolya, tanár