Erasmus+ KA1

Két hét Vichyben

A CAVILAM (Nyelvi és médiaoktató központ) több mint 40 éve alakult Vichyben
azzal a céllal, hogy a francia nyelv tanulását minél több külföldi számára
lehetővé tegye, a kezdő nyelvtanulótól a komoly nyelvi és szakmai igényekkel
jelentkező felnőtt közönségig. Intézményrendszere behálózza a kis várost, számos
telephellyel, diákszállással, könyvtárral, kulturális központtal rendelkezik,
valamint városszerte igen sok család fogad be külföldi hallgatókat egy héttől
több hónapig terjedő időtartamra.

Egyszerre több százan látogattuk a központ különböző tanfolyamait, Japántól
Brazíliáig a világ minden tájáról érkeztek hallgatók, többségük már nem is
először. A diákok fogadása rendkívül jól szervezett, külön irodák foglalkoznak a
szállással, a kulturális programok szervezésével (tucatnyi saját idegenvezetőjük
van). Készségesen fogadnak minden diákot, az a cél, hogy mindenki a lehető
legjobban érezze magát, és „mellékesen” rengeteget tanuljon. Pedig a két hét
alatt nem keveset írtak elő nekünk „A francia kulturális ismeretek
aktualizálása” elnevezésű tanfolyamon. A csoportban nyolcan voltunk
(Spanyolországból, Brazíliából, Hollandiából, Svájcból és Olaszországból rajtam
kívül), nagyon különböző intézménytípusokból, ezért a tananyag témái rendkívül
sok beszélgetésre adtak alkalmat, hogy körbejárjuk ezeket a témákat egymás
országaiban is.

Reggel 9-től folytak az órák, mindig 90 percben, napi 3-4 foglalkozásunk
volt. Többnyire a csoporttal dolgoztunk összesen 6 különböző tanár
irányításával, de voltak a központ összes diákja számára nyitott előadások,
tankönyvbemutatók is.

Minden tanárunk rendkívül felkészült, gyakorlott, nyílt ember volt, akik
őszintén érdeklődtek az általuk bemutatott téma iránt a mi országainkban. Sok
közös vonásra, de sok meghökkentő, érdekes különbségre is fény derült, egymástól
is rengeteget tanultunk.

A tantermek felszereltsége kiváló volt, mindenhol laptop, projektor, hangfal
és elektromos sötétítők segítették a munkát. Természetes volt, hogy ha
felvetettünk egy új kérdést, tanáraink azonnal megkeresték nekünk az adott
honlapot, egy-egy fényképet, további ötleteket adtak és lehetőségeket mutattak
az érdeklődésünknek megfelelően.

Ahhoz, hogy az új ismereteimet átadhassam a diákjaimnak is, nélkülözhetetlen
a számítógép és a projektor, hiszen így azonnal lehet reagálni egy-egy felmerülő
problémára, arra sarkalljuk a tanulót, hogy maga is keresse a megadott minta
alapján a saját kérdésére a választ (a számára oly ismerős és gyakran használt
internet segítségével). Rendkívül változatos dokumentumokhoz férünk hozzá a
világhálón, naprakészen követhetjük az aktualitásokat, ugyanakkor rengeteg időt,
papírt és pénzt takaríthatunk meg, hiszen nem kell mindent kinyomtatni,
fénymásolni.

Kulturális ismereteimet azonban nem csak a tanórákon bővíthettem, hanem
számos külön program alkalmával is. Hetente kétszer jelentős francia filmeket
nézhettünk meg az előadóteremben (régieket és újakat egyaránt), majdnem minden
délutánra jutott egy-két fakultatív kirándulás Auvergne régióban középkori
falvakba, kulturális fesztiválokra, borvidékre, várakba. Emellett különböző
sportlehetőségeket is kínáltak a vadvízi evezéstől a jógáig, a CAVILAM termeiben
pedig sajt- és felvágottkóstolót szerveztek a helyi specialitások közül,
valamint minden pénteken meghívtak mindenkit egy közös reggelire az intézmény
teraszára, ahol igazi francia péksüteményekből válogathattunk.

A szállásom kollégiumban volt az iskolától 100 méterre, egy egyszemélyes kis
lakás szerényen, de praktikusan berendezve. Az önellátás nem okozott gondot,
hiszen számos élelmiszerüzlet volt a közelben, de ebédelni a menzán is lehetett.

Ami igazán tetszett, az a tanáraink hozzánk való viszonya volt. Nem diákok
voltunk a szemükben, hanem kollégák, pedagógusok, akiknek olyan tudásanyagot és
olyan kompetenciákat adtak, melyeket a saját munkánk során használhatunk, és
akár már A1 szinttől kész, didaktizált anyagokat bocsátottak a rendelkezésünkre.

Nagyon szeretném ezeket az ismereteket átadni a saját diákjaimnak, képessé
tenni őket arra, hogy a francia médiumokon keresztül tájékozódjanak és így a
tankönyveink világán túl megismerjék a francia valóság számos érdekes oldalát.
Kulturális ismereteik szélesítése pedig hasznukra válik az iskolánk által
szervezett számos diákcsere és egyéb külföldi utazás alkalmával.

Vimlátiné Kálmán Judit