Tengernyi élmény Mediterrán tájakon

Hogy is kezdjem a beszámolómat? – töröm a fejemet. Azért nehéz kérdés ez,
mert már az elején tudom, hogy lehetetlenre vállalkozom: nem fogom tudni
tökéletesen visszaadni mindazt az élményt, amit a két külföldi továbbképzésem
során átéltem. Ezt meg kell tapasztalni, személyesen kell átélni, mert úgy
hiteles igazán. Ha egy szóval kéne összefoglalnom, akkor azt mondanám, hogy
fantasztikus volt! De igyekszem ennél bővebben kifejteni, hogy milyen élmények
volt 2015 nyarán Malagában, majd 2016 júliusában Máltán tölteni 2-2 hetet az
Erasmus+ pályázat segítségével.

Spanyolországban nem először jártam, így tudtam mire
vállalkozom és szinte biztos voltam benne, hogy jó lesz, annak ellenére, hogy a
kiutazás előtt voltak nehézségek. Málta viszont teljesen ismeretlen volt
számomra, hiszen még sosem jártam ott. Valójában nem sokat tudtam róla korábban,
csak azt, hogy ez a sziget a Földközi-tenger déli részén a turisták egyik
kedvelt célpontja. És bizony nem véletlen, hiszen csodás hely!

A spanyol nyelvtanároknak szóló továbbképzés helyszínül a Malaca Institutot
választottam, ami a dél-spanyolországi Andalúzia tartományban található, Málaga
városközpontjától kb. 20 percnyi buszútra. Ez az egész évben működő nyelviskola
rendkívül sokféle kurzust kínál a világ minden részéről ide érkező spanyolul
tanulni vágyó tizenéves fiataloknak, szakmával rendelkező felnőtteknek és
spanyolnyelv tanároknak egyaránt. A helyszín ideális és lenyűgöző: a nyelviskola
gyönyörű természeti környezetben helyezkedik el egy domb tetején, közel a
tengerparthoz.  A mini-campus területén szinte minden megtalálható: 25
barátságos tanterem, könyvtár, multimédiás terem, mozi-, torna- és táncterem,
medence, napozóterasz és egy remek, saját konyhával rendelkező étterem. Az imént
felsorolt létesítmények olyan extra foglalkozások helyszínei, melyek
kapcsolódnak a spanyol kultúrához és délutáni programként kínálja a nyelviskola
a délelőtti órák kiegészítéseképpen: pl. főzőtanfolyam, salsa és flamenco tánc
tanfolyam, mozi délután stb. Ezek közül a táncórákat én is kipróbáltam.

A nyelvi és kulturális „elmerülés” és a spanyol nyelv gyakorlati életben való
alkalmazását segíti az is, hogy a diákoknak lehetőségük van családi szállást
igényelni. Én is ezt a szállásformát választottam, hiszen így a spanyolországi
tartózkodásom idején betekintést nyerhettem és beilleszkedhettem egy spanyol
család életébe. Szerencsére e téren is jó tapasztalatokkal térhettem haza, mert
a vendéglátóm, Nuria egy nagyon nyitott, kedves és igen beszédes spanyol hölgy
volt, aki remekül főzött. Nem túlzás, ha azt mondom, hogy úgy éreztem magam,
mintha egy álomba csöppentem volna, mikor először léptem be a tengerre néző
házába a malagai „Rózsadomb” tetején.

Az általam választott két hetes spanyol kurzus kiváló ötvözete éppen a
céljaimnak megfelelő volt, hiszen a 20 óra nyelvi képzés mellett tartalmazott 10
módszertani órát is. A tanítás 8:30-kor kezdődött és 14:30-ig tartott. Az 50
perces órák közti rövid szünetekben váltották egymást a kurzus oktatói és mi is
a tantermeket. A kis létszámnak (max. 10 fő/csoport) köszönhetően a tanórák
légköre nagyon családias volt, az oktatás pedig szinte személyre szabott, ahol
bárkinek lehetősége nyílt kérdezni és tanácsot kérni nemcsak a kurzus
oktatóitól, de akár egymástól, a kurzus résztvevőitől is. A csoportomban cseh,
német, osztrák és szlovák kollégák voltak, a nyelvi órákon pedig kiegészültünk
egy lengyel és egy kínai diákkal.  Minden nap volt nyelvi és módszertani
óránk is, így átélhettük azt az érdekes élményt, hogy egyszerre „funkcionáltunk”
diákként és tanárként.

A kurzus során rengetek jó ötletet, hasznos anyagot és fénymásolatot kaptam,
melyeket alkalmazni tudok a saját óráimon is. A látott és kipróbált módszerek,
játékos feladatok rendkívül motiválóan hatottak rám, és alig vártam, hogy
szeptemberben kipróbálhassam őket a diákjaimmal.

Igaz, hogy ez a két hét nagyon intenzív volt (délelőtt órák, délután
kulturális programok, hétvégén kirándulás) és sokszor fáradtan ébredtem a kevés
alvás miatt (hiszen Spanyolországban az ember későn vacsorázik, későn fekszik és
igyekszik a nap 24 óráját kihasználni), de ugyanakkor mérhetetlen mennyiségű
pozitív élmény ért. A kurzus, a tanárok, a csoporttársak, a gyönyörű város, a
csodás mediterrán táj, az égszínkék tenger, a forró nyári napsütés, az emberek,
az ételek, az ízek, az illatok, a ritmusok, a zene, a tánc, a mediterrán
életérzés és életigenlés. Feltöltődve és megújulva jöttem haza.

Szerencsére 2016 nyarán is hasonlóan jó élményekben volt részem Máltán.
Őszintén szólva az első benyomásaim itt nem voltak 100%-ban pozitívak, hiszen a
reptérről kilépve a perzselő napsütés már Afrikát idézte, a kopár táj, az
egyforma színű és méretű házak, a zsúfolt, egymást érő települések pedig csöppet
sem nyűgöztek le. Azonban szerencsére csak addig tartott az idegenkedésem, amíg
meg nem érkeztem a fogadócsaládomhoz, akik szívélyesen vártak és befogadtak
gyönyörű otthonukban. Olyan volt a házuk, mint egy kis ékszerdoboz, a tetején
két hatalmas, növényekkel teli terasszal, ahol a fehér falak és a kékre festett
szegélyek Görögországot idézték. Élmény volt itt elfogyasztani a finom
vacsorákat, melyek a máltai konyha ízletes ételeit és szemet gyönyörködtető
színvilágának egész sorát vonultatta föl. És a szemet gyönyörködtető látvány nem
merült ki ennyiben, hiszen csak ezután jártam be és tapasztaltam meg a sziget
valódi csodáit: a több ezer éves történelem mérföldköveit (Hagar Qim templomok,
a Mdinai óváros), Gozo szigetét, a kék lagúnákat, a látnivalókban bővelkedő
Valettát, és a mesés tengerpartokat. Nappal és éjszaka is lenyűgöző látványt
nyújtott a sziget, valamint a kristálytiszta tengeren ringatózó színes csónakok,
Málta szimbólumai. Legszívesebben egész nap csak sétálgattam volna a hangulatos
kis szűk utcákon, de sajnos hétfőtől péntekig szólított a kötelesség és fogva
tartott a tanterem, ahol az IKT eszközök tanórai alkalmazásával ismerkedtünk.
Érdekes, kissé ismeretlen világ volt számomra ez is, és sokat tanulhattam jó
humorú és meglehetősen bőbeszédű skót tanárunktól, Douglastől. A hangulat itt is
remek volt, a csoporttársak pedig barátságosak.

Óriási lehetőségnek tartom, és nagyon örülök neki, hogy részt vehettem ezen a
két külföldi továbbképzésen, hiszen a nyelv és a kultúra is állandóan változik,
csakúgy, mint a tanulási szokások és módszerek, ezért nekünk, nyelvtanároknak
folyamatosan lépést kell tartanunk ezekkel a változásokkal, képezni kell
magunkat és frissíteni tudásunkat (lehetőleg anyanyelvi környezetben), hogy
naprakész tudásanyagot közvetíthessünk diákjainknak.

Barcsa Emese Orsolya