Ismerkedés Erdéllyel 2022. június 26-30.

A budapesti Szent István Gimnázium 12.c osztálya a 2021/2022. tanévben Erdélyben járt.

A fő célunk a magyar vonatkozású történelmi és kulturális helyek meglátogatása, és a határon túl élő magyar emberekkel történő ismerkedés volt.

ELSŐ NAP 2022. június 26.

Kora reggel indultunk Aradra. Az első élményünk a határátlépéshez kapcsolható, ahol több mint fél órát kellett várnunk a sok Romániába, Moldovába, Bulgáriába hazatérő vendégmunkások buszai miatt. Aradon megkoszorúztuk a tizenhárom vértanú emlékművét.

Továbbutaztunk Vajdahunyadra, ahol megtekintettük a várat. A napot Szászsebesen fejeztük be.

MÁSODIK NAP 2022. június 27.

Első úti célunk Gyulafehérvár volt. Itt is a várban sétáltunk, megnéztük az érseki székesegyházat, amely az erdélyi fejedelmek temetkezési helye.

Továbbutaztunk Berethalomra, ahol láthattuk Erdély egyik legszebb erődtemplomát.

A nap utolsó megállóhelye Segesvár volt. Felmentünk a fedett lépcsőn, megkerestük Petőfi szobrát, fotózkodtunk az óratoronynál.

A szállásunk Oroszhegyen volt. Éppen akkor érkeztünk a szálláshelyünkre, amikor a szarvasmarhákat hazahajtotta a gulyás, ez külön élmény volt a fővárosi élethez szokott diákoknak.

HARMADIK NAP 2022. június 28.

Első úticélunk Székelyudvarhely volt, ahol a testvériskolánk, a Tamási Áron Gimnázium igazgatója várt bennünket. Egy osztályteremben ülve hallgattuk az iskola életének a bemutatását, majd egyik magyar szakos kollégája társaságában végigvezettek bennünket a közelmúltban felújított gyönyörű szecessziós stílusú iskolán, ahol több emberrel is tudtunk beszélgetni. A magyartanár mutatta be a belváros főbb épületeit és az Emlékezet parkját, ahol 13 magyar király, író és más híres ember (többek között Kós Károly) szobra tekinthető meg.

Utána Farkaslakára mentünk, ahol megkoszorúztuk Tamási Áron székely író sírját.

Majd elsétáltunk az Emlékházba, ahol Tamási Áron hozzátartozójának idegenvezetését élvezhettük.

Korondon a csoportból néhányan kisebb kerámiát vásároltak.

Utána a Medve-tóhoz utaztunk, a csoport nagy része megfürdött a Medve-tóban, amely a szovátai sókarszton létrejött heliotermikus tó. A heliotermia a tömény sósvizű tó fölött lévő, alig pár centis édesvizű réteg miatt jön létre, amit két édesvizű patak táplál.

NEGYEDIK NAP 2022. június 29.

Csíkszeredán át Csíksomlyóra utaztunk. A kegytemplomban éppen szentmise (Péter-Pál ünnepe) volt.

A Gyilkos-tóhoz utaztunk, amely 1837-ben keletkezett egy közeli hegyről lecsúszó törmelék következtében.

A Békás-szoros következett, amelyen végigsétáltunk.

Szállásunk Tordán volt.

ÖTÖDIK NAP 2022. június 30.

Ha Torda, akkor Tordai-hasadék. Ez a 2 km hosszú szurdok Erdély egyik legismertebb, legnépszerűbb természeti látnivalója, kirándulóhelye.

Következő megállónk Kolozsvár volt. Megnéztük a belvárost (Szent Mihály-templom, Mátyás király szülőháza, Szent György-szobor másolata, Házsongárdi temető).

Nagyváradon a belvárosban megcsodáltuk a fő szecessziós épületeket Megnéztük a Holnap c. antológia szerkesztőinek szobrát, megemlékeztünk a város nagy alakjáról, Ady Endréről, aki itt működött költőként és újságíróként pályája kezdeté. Itt ismerkedett meg múzsájával, Lédával is.

Este érkeztünk vissza rengeteg élménnyel, tapasztalattal Budapestre.