CERN látogatás

2024 február 23-a és 28-a között Bajkó Ildikó tanárnő kíséretével Genfbe utaztunk, hogy meglátogassuk a CERN-t, ami a fakultációs csoportunk régi kérése volt már. 23-án este indultunk repülővel, majd aznap este igazából már csak a pihenésé volt a főszerep. Másnap reggel városnézéssel indítottunk: megnéztük a Reformáció emlékművét, a St. Pierre katedrálist. Ezután már ezen a napon a CERN-be mentünk, ahol megnéztük a Science Gateway-ben található kiállításokat, valamint egy előadást is megnézhettünk. Délután folyamán páran a szépművészeti múzeumba is ellátogattunk. 26-én kirándulni mentünk a Mont Saleve-ra, amire felvonóval jutottunk fel. Innen gyönyörű kilátásban volt részünk a Francia- és Olasz-Alpokra, valamint a Mont Blancra is. A délután folyamán a Lac Leman partján sétáltunk és megnéztük közelről a város híres nevezetességét, a Jet d’Eau-t is. Délután a genfi székhelyű nemzetközi szervezetek épületeit néztük meg, többek között az ENSZ, a WHO, és a Vöröskereszt székházát is.

26-án reggel első utunk gyalogosan vezetett a Természettudományi múzeumba, mely szinte teljes egészében a fizikának volt szentelve. Először a csillagászat, az optika és a meteorológia történetébe kaptunk betekintést, majd pedig a tömegvonzás elméletét tárgyaló kiállítást néztük meg, ahol remek „kísérleteket” tudtunk végezni a témakör jobb megismeréséhez.
A délután folyamán a botanikus kertbe látogattunk, mely hatalmas területen fekszik és pihenésképp remek volt a szebbnél-szebb növények között sétálni.

Hazaindulásunk előtti nap következett utazásunk fő célja, a CERN épületeinek meglátogatása. Először egy Mark Tyrell nevű angol fizikus kíséretében tudtuk megnézni a Data Centert és a lineáris gyorsítót. A vezetőnk elképesztő szenvedéllyel mesélt nekünk a kutatásairól, a gyorsítók és az adattárolás működéséről.
A délután folyamán egy hirtelen jött lehetőséget megragadva volt lehetőségünk megnézni a Synchrocyclotront valamint az ATLAS kísérlet irányítóközpontját egy posztdoktori munkáját folytató zambiai lány, Chilufya MWEWA kíséretében.

A kirándulás a faktos csoport nagy részének életreszóló élmény volt, engem pedig még jobban megerősített abban, hogy a fizikusi pálya a nekem való. Úgy gondolom, hogy mindenkinek, akit érdekel a fizika egyszer el kell jönnie ide, hiszen betekintést nyerhet a világon folyó tudományos kutatások egyik legfontosabb helyszínébe.