Beszámoló, Krakkó

Letöltés: tamop341krakko.pdf

A migráns pályázat indítása:
„érzékenyítő program” a tantestület számára Krakkóban

Tantestületünk 48 fővel, valamint meghívott előadónkkal, Győri Jánossal
indult 2012. októberében busszal Krakkóba. Ez az út érzékenyítő program volt a tantestület számára,
valamint az első út azok sorában, ahol a migráns pályázat keretében külföldi magyar intézetekkel
terveztük felvenni a kapcsolatot, többek között azért, hogy a magyar, mint idegen nyelv tanításáról
is eszmét, illetve tapasztalatot cseréljünk.

Hosszú, de gyönyörű tájakon vivő út után érkeztünk a szállásunkra szombat
este. Másnap Krakkóban néztük meg a legfőbb nevezetességeket. Egy lengyel-magyar származású egyetemista
lány tolmácsolta nekünk végig az idegenvezetést, aki nagyon lelkesen, kedvesen végezte ezt a
feladatot.

Hétfőn aztán munkához láttunk: reggel meghallgattunk két rendkívül értékes
előadást: kolléganőnk, Alexandrov Andrea az iskolai konfliktuskezelés módjairól, lehetőségeiről
beszélt, majd Győri János érzékenyítő előadása következett a migráns hátterű gyerekek kezelésével
kapcsolatban. Később a krakkói egyetem magyar intézetét látogattuk meg, ahol nagyon készségesen
válaszoltak kérdéseinkre, meséltek munkájukról, osztották meg velünk tapasztalataikat.

Délután folytattuk a városnézést, Krakkó sokszínűsége elragadott minket, és
esti fényekben is csodálatosan szépnek találtuk a történelmi belvárost.

Másnap, mielőtt hazaindultunk volna, szívszorító élményben volt részünk: az
Auschwitz – Birkenau-i haláltáborba mentünk. Megrendülve jártunk a barakkok között és néztük meg a
kiállítást a „magyar barakkban”, a sokkoló fényképeket, tárgyakat, az égetőkemencéket. Hátborzongató
volt a birkenaui őrtoronyból körülnézni, ameddig a szem ellát, a tábor területén; a ködös,
nyomasztó, szomorú idő mintha hangulatunk kivetülése lett volna. Nehéz szívvel szálltunk vissza a
buszba, megszólalni sem nagyon tudtunk. A mindannyiunkat felkavaró látogatás örökre mély nyomot hagyott
bennünk. Utunk végén élesen ráirányította figyelmünket arra, ami a migráns pályázatunknak is az
egyik legfőbb célja, központi eleme: mélyebben megismerni és ezáltal megtanulni értékelni a más
vallású, nemzetiségű, bőrszínű embertársainkat, hiszen az egymás iránti tolerancia, az elfogadás az
egyetlen emberi út.

Horváthné Gődény Judit tanár