PályázatokErasmus+ KA1Két hét Vichyben

Két hét Vichyben

A CAVILAM (Nyelvi és médiaoktató központ) több mint 40 éve alakult Vichyben azzal a céllal, hogy a francia nyelv tanulását minél több külföldi számára lehetővé tegye, a kezdő nyelvtanulótól a komoly nyelvi és szakmai igényekkel jelentkező felnőtt közönségig. Intézményrendszere behálózza a kis várost, számos telephellyel, diákszállással, könyvtárral, kulturális központtal rendelkezik, valamint városszerte igen sok család fogad be külföldi hallgatókat egy héttől több hónapig terjedő időtartamra.

Egyszerre több százan látogattuk a központ különböző tanfolyamait, Japántól Brazíliáig a világ minden tájáról érkeztek hallgatók, többségük már nem is először. A diákok fogadása rendkívül jól szervezett, külön irodák foglalkoznak a szállással, a kulturális programok szervezésével (tucatnyi saját idegenvezetőjük van). Készségesen fogadnak minden diákot, az a cél, hogy mindenki a lehető legjobban érezze magát, és „mellékesen” rengeteget tanuljon. Pedig a két hét alatt nem keveset írtak elő nekünk „A francia kulturális ismeretek aktualizálása” elnevezésű tanfolyamon. A csoportban nyolcan voltunk (Spanyolországból, Brazíliából, Hollandiából, Svájcból és Olaszországból rajtam kívül), nagyon különböző intézménytípusokból, ezért a tananyag témái rendkívül sok beszélgetésre adtak alkalmat, hogy körbejárjuk ezeket a témákat egymás országaiban is.

Reggel 9-től folytak az órák, mindig 90 percben, napi 3-4 foglalkozásunk volt. Többnyire a csoporttal dolgoztunk összesen 6 különböző tanár irányításával, de voltak a központ összes diákja számára nyitott előadások, tankönyvbemutatók is.

Minden tanárunk rendkívül felkészült, gyakorlott, nyílt ember volt, akik őszintén érdeklődtek az általuk bemutatott téma iránt a mi országainkban. Sok közös vonásra, de sok meghökkentő, érdekes különbségre is fény derült, egymástól is rengeteget tanultunk.

A tantermek felszereltsége kiváló volt, mindenhol laptop, projektor, hangfal és elektromos sötétítők segítették a munkát. Természetes volt, hogy ha felvetettünk egy új kérdést, tanáraink azonnal megkeresték nekünk az adott honlapot, egy-egy fényképet, további ötleteket adtak és lehetőségeket mutattak az érdeklődésünknek megfelelően.

Ahhoz, hogy az új ismereteimet átadhassam a diákjaimnak is, nélkülözhetetlen a számítógép és a projektor, hiszen így azonnal lehet reagálni egy-egy felmerülő problémára, arra sarkalljuk a tanulót, hogy maga is keresse a megadott minta alapján a saját kérdésére a választ (a számára oly ismerős és gyakran használt internet segítségével). Rendkívül változatos dokumentumokhoz férünk hozzá a világhálón, naprakészen követhetjük az aktualitásokat, ugyanakkor rengeteg időt, papírt és pénzt takaríthatunk meg, hiszen nem kell mindent kinyomtatni, fénymásolni.

Kulturális ismereteimet azonban nem csak a tanórákon bővíthettem, hanem számos külön program alkalmával is. Hetente kétszer jelentős francia filmeket nézhettünk meg az előadóteremben (régieket és újakat egyaránt), majdnem minden délutánra jutott egy-két fakultatív kirándulás Auvergne régióban középkori falvakba, kulturális fesztiválokra, borvidékre, várakba. Emellett különböző sportlehetőségeket is kínáltak a vadvízi evezéstől a jógáig, a CAVILAM termeiben pedig sajt- és felvágottkóstolót szerveztek a helyi specialitások közül, valamint minden pénteken meghívtak mindenkit egy közös reggelire az intézmény teraszára, ahol igazi francia péksüteményekből válogathattunk.

A szállásom kollégiumban volt az iskolától 100 méterre, egy egyszemélyes kis lakás szerényen, de praktikusan berendezve. Az önellátás nem okozott gondot, hiszen számos élelmiszerüzlet volt a közelben, de ebédelni a menzán is lehetett.

Ami igazán tetszett, az a tanáraink hozzánk való viszonya volt. Nem diákok voltunk a szemükben, hanem kollégák, pedagógusok, akiknek olyan tudásanyagot és olyan kompetenciákat adtak, melyeket a saját munkánk során használhatunk, és akár már A1 szinttől kész, didaktizált anyagokat bocsátottak a rendelkezésünkre.

Nagyon szeretném ezeket az ismereteket átadni a saját diákjaimnak, képessé tenni őket arra, hogy a francia médiumokon keresztül tájékozódjanak és így a tankönyveink világán túl megismerjék a francia valóság számos érdekes oldalát. Kulturális ismereteik szélesítése pedig hasznukra válik az iskolánk által szervezett számos diákcsere és egyéb külföldi utazás alkalmával.

Vimlátiné Kálmán Judit

Oldalterv: Onódy Eszter