Biológia terepgyakorlat

Szarvas Szilvia és Csupák Adrien tanárnők vezetésével a biológia fakultációs
diákok terepgyakorlatot tartottak Tiszapüspökin. (2014 augusztus 30 – szeptember 3.)

Mindenki másképp kezdi az iskolát: valaki lelkesen, a sok új ismeretet várva,
valaki kissé kevésbé széles mosollyal az arcán, hiszen a nyár egy szempillantás
alatt elmúlik, de tizennyolc diák mindezeknél kevésbé szokványos módon tette az
idén.

Már az évnyitó előtt sátrat vert a leendő végzős évfolyam tagjaiból álló kis
csapat, készen arra, hogy az iskolapad helyett Tiszapüspökibe készülhessen a
biológia érettségire. Csupák Adrien tanárnő és Szarvas Szilvia tanárnő által
kísért diákok mind biológia fakultációra járnak, és természettudományos körben
tudják elképzelni a továbbtanulást, így nem meglepő, hogy az öt nap komoly
koncentrációval telt, mindenki a lehető legtöbbet akarta az ökológia témakörében
elsajátítani.

A tömény tananyagot egy-egy kirándulás szakította meg, ezzel élvezhetőbbé és
kevésbé iskolaszerűvé téve a terepgyakorlatot. A Tisza vidékét bejárva ezeregy
növénnyel ismerkedhettek meg a diákok, olyanokkal, amelyek nevét előtte még nem
is hallhatták. Ki gondolta volna, hogy létezik keserű édesgyökér vagy pénzlevelű
lizinka?

Képzett vezetővel indultak el, füzettel és tollal a kezükbe, miközben a
körülöttük lévő világot megismerhették, talán először nem tankönyvből olvasva,
hanem a saját szemükkel látva, mert egy dolog valamiről olvasni, és egész más
dolog azzal találkozni, a kezünkbe fogni és benne gyönyörködni.

Azonban a tankönyvek se voltak túl messzire téve, ugyanis lázas tanulás
folyt, érettségi feladatok sora lett kitöltve, hiszen alig pár hónap múlva
élesbe fog menni a dolog. Az ökológia minden apró részletét kivesézve, a
populációk szerkezetétől kezdve a szukcesszióig folyt a komoly tanulás.

Ráadásul a fakultációsok, akik Tiszapüspökiben kezdték meg az új tanévet, nem
csak teszteket tölthettek ki, amelyek a témakörhöz kapcsolódtak, hanem megannyi
színes programban is részt vehettek. Vízvizsgálat során a csapvíz, a kerti tó
vize és a Tisza vize lett összehasonlítva, míg talajvizsgálathoz a mintákat a
kirándulások során szerezték be. Mikroszkóphoz csatlakoztatott számítógéppel még
képek is készülhettek makro-gerinctelenekről. Most már minden táboros faktos meg
tud különböztetni egy álkérész lárvát egy kérésztől vagy egy kis egyenlőszárú
szitakötő lárvájától.

A színes programok mellett pedig éjbenyúló tanulás ment, hiszen a legtöbben
először tapasztalhatták meg, hogy milyen is egy érettségi szóbeli. Rendes
körülmények közt órákon át ment a tételfelelés sok izgatott felelővel, és két
kitartó tanárnővel, akik a tizennyolcadikat is pont olyan érdeklődve hallgatták,
mint az elsőt, és amelyért nagy tisztelet jár nekik.

Öt nap elteltével és húsz feladatsorral később mikor a vonat megérkezett
Budapestre minden diák bátran mondhatta, hogy az ökológiával az érettségin nem
lesz már probléma. A sikeres feleletek, és a sok-sok pontos feladatok, melyek
születtek ezt jól bizonyították.