A Comenius-élmény

Életünk jelentős részét határozzák meg azok az élmények, melyeket gimnazista
korunkban szerzünk. Ha abból indulunk ki, hogy az iskolarendszer célja az, hogy
segítse jellemünk fejlődését és az életre neveljen minket, hamar rájövünk, hogy
ezekre az egyik legjobb lehetőséget a diákcserék nyújtják. Iskolánk 2013-15
között ismét részt vett a neves Comenius programban, amely, úgy gondolom, több
mint egyszerű diákcsere. A programunk alcíme: My Voyage of Discovery,
tökéletesen leírja és kifejezi ezt.

Azon szerencsés négy diák egyike lehettem, akik nem csak cserediákként, hanem
diákdiplomataként vettek részt a projektben. Ez azt jelenti, hogy a szervezési
folyamatban több szerep jutott nekünk, illetve állandó kapcsolattartást kívánt a
többi hét résztvevő iskola képviselőivel, hogy a szervezés gépezete mindig
gördülékeny lehessen. Úgy gondolom, ez megérte a többletmunkát, hiszen minden
egyes ezzel töltött perc csak edzett és felkészített minket arra, hogy a
továbbiakban könnyedebben mehessenek az ilyen fontos feladatok.

Mit is emelnék ki leginkább a programból? Talán magukat az embereket! Hiszen
annyiféle ember, kultúra és történelmi háttér találkozik egymással egy ilyen
Bábel-meetingen (melyen a torony az angol nyelv), hogy ez önmagában megéri a
részvételt. Barátok, szerelmek szövődtek e két év alatt, melyek – és itt saját
tapasztalatot is bújtatok a sorok közé – őszinték és hosszútávra szólnak. Ezt mi
sem bizonyítja jobban, mint hogy külön utazásokat is szerveztünk-szervezünk
magunknak, hogy találkozhassunk messzi ismerőseinkkel. Hiába, minden
nemzet tinédzserhada megérti egymást. A különbözőségek észrevétele, az, hogy
mennyire más tud lenni két ország lakóinak mindennapos viselkedése, felnyitja a
szemünket: annyi minden van ezen a világon, amit csak utazva ismerhetünk meg!

Hollandia, Németország, Olaszország, Norvégia, Törökország, Spanyolország és
Magyarország hétszögén végignézve talán érthető a kulturális sokszínűség, amiről
beszélek. Minden ország annyira más, hogy mire hozzászokunk a különbségekhez,
már vége is az ott eltölthető időnek. Utólag visszaemlékezve azonban – s ebben
ez az írás is segítség – újra átélhetjük, megélhetjük tapasztalatainkat, és
összegezhetjük magunkban, hogy mi mindent tanultunk egy-egy út során.

Ahogyan írtam, ezt a sok mindent csak utazással lehet megismerni. De
tulajdonképpen mi is ez a sok minden, amiről beszélek? Nem más, mint önmagunk.
Úgy gondolom, hogy ez a legfontosabb tapasztalat, amit a Comenius jóvoltából
szerezhetünk. Az érzés, hogy hazaérve észreveszed: más ember vagy. Akár teljesen
más, egyetlen hét alatt. Olyan dolgokat is meglátsz a hétköznapokban, amelyek
felett eddig átsiklottál; a világ megtelik színnel. De valóban a világ lett
volna gazdagabbá a hét nap alatt? Nos, a világ eddig is ugyanilyen volt, azonban
a comeniusos élmények azzal ajándékoznak meg bennünket, hogy egyszerűen több
gondolatunk támad. Nagyobb összehasonlítási alap, gazdagabb élettapasztalat. A
személyiségünk folyamatosan kristályosodó minőségéhez hozzájárul egy-egy
színfolttal, formával, kontúrral, melyek másképp kimaradnának belőle.
Az első csók vagy egy emlékezetes kirándulás mind ugyanilyen fontos építőkövek,
melyekre a személyiségünk alapozódik. De az utazás színtiszta tapasztalat. És ha
mindezt megtehetjük egy cserediák-program keretien belül, amikor ráadásul saját
korosztályunkkal vagyunk körülvéve, az igazi kincs. Munkával jár a Comenius, de
mindenkinek ajánlom, hogy ha teheti, vegyen részt a programban. Ha másért nem
is, azért, mert ismert mellékhatása nem bizonyított. Viszont kiszínezi az
életünket; barátokat, gazdagabb világlátást ajánl. És ami a legfontosabb: segít
megtalálni Önmagadat! Hiszen ismerjük a mondást: az életünk egy nagy könyv, és
aki nem utazik, az csupán egyetlenegy oldalát olvassa el.

Az élménybeszámoló kiegészítéseképp pedig itt ez a sok-sok mosolygós arc Varga
Borbála (ő is diákdiplomataként dolgozott a projektben) videójában, akik csak
megerősíthetik az imént olvasottakat.

https://drive.google.com/file/d/0B3EhV0mwVE4mVGM5eVJDUUtxdk0/view?usp=sharing