Projekt napok 2024

A projektnapok keretében az idei tanévben is érdekes témákon dolgoztak diákjaink, és színvonalas előadásokat tartottak. A legjobb munkák honlapunkon is láthatók.

 

Témakörök:

 

A tanárság múltja, jelene, jövője (Kelemen Gabriella vezetésével):

  • Ókor, középkor – Kovács Martin, Xu Hausen, Viroszthó Zalán
  • Újkor – Sólák Réka, Huang Han, Pintér Erzsébet, Semsei András, Vadas Bendegúz
    Rakonczai Roland
  • Az oktatás jövője – Beöthy-Kiss Marcell, Schulz Botond 7.a

A háború művészete (Lázár Tibor és az 1998-ban végzett “öregdiákjaink” vezetésével)

Az emberiség történetében mindig jelen volt a háború, mely különböző államok stratégiai gondolkodásának alappillére volt és az ma is. Az élet számos területén tanítják és alkalmazzák versenyhelyzetben ezeket a taktikákat és stratégiákat, nemcsak a katonai hadviselésben.

A diákok projektmunkáját 1998-ban végzett istvános diákok segítették, akik ma már az élet minden területén vezető beosztásban dolgoznak. A következő témákat kutatták diákjaink:

  1. Aszimmetrikus civilizációs harc

Bemutatjuk, hogy egy fejletlen civilizáció hogy arathat győzelmet egy fejlettebb fél ellen.

Bartha Helga 11b, Lipcsei Péter, 11a Szmodits Máté 10a

  1. A modern kor autógyártási háborúja

Milyen autógyártók vezetik az eladási listákat? Kik az új belépők? Mi a stratégiájuk? Megpróbáltuk kideríteni.

Ambrus Máté, Huszár Ágoston

  1. Taiwan és Kína háborúja

Mi lenne, ha a hatalmas Kína megtámadná a területileg kicsi, de gazdaságilag hatalmas Taiwan-t? Melyik lenne a győztes fél és mik lennének a gazdasági következmények?

Horváth-Vántora Márk, Bóna Valentin, Grossmann Ádám, Szanati Máté

  1. Az I. világháború lezárása

Lehet-e, hogy az I. világháború lezárása már magában hordozta a II. világháború csíráját?

Ha igen, hogyan és miért? Az előadásunkban kitérünk mindenre és elmondjuk a saját, illetve egyéb történészek álláspontját.

Pálréti Balázs és Kömöz Patrik Márk 9.c

  1. Tajvan-Kína konfliktus

Ebben a prezentációban megvizsgáljuk a konfliktus történelmi hátterét, feltárjuk a jelenlegi geopolitikai helyzetet és mélyebben megvizsgáljuk a potenciális globális hatásokat, ha Kína végrehajtana egy esetleges támadást Tajvan ellen.

Chen Wenda 10.d, Király Samu10.c ,Goddard Marcell 10.c,Adorján Kristóf 10.c

  1. A munkareőpiac 10 év múlva

Folyamarosan fejlődő világunkban, mint minden a munkaerőpiac is változik, szakmák tünnek el és jellennek meg. Arra keressük a választ, hogy hogy fog kinézni mindez 10 éven belül.

Kámán Domonkos/10c, Bobach Arthúr Gábor/10d, Fejes Áron/10d, Csáki Ákos/10c

  1. Kombinált haderő; hogyan állítsuk Góliátot Dávid mellé?

Hogyan szinkronizáljunk három egymástól különböző haderőnemet? Hogyan fejlődnek a háborús anyagok és technológiák? Milyen irányba halad a hadi gondolkodás?

Szabó Barna Ádám 11/D, Nagy Balázs 11/D

 

Elemek, vegyületek, amelyek megváltoztatták a világot (Borbás Réka vezetésével):

  • A nikotin – Polányi Laura
  • A szén (előadás és poszter) – Péter Ádám, Tonka-Nagy Zsombor, Virág Bernát
  • A wolfram – Deák András, Muhoray Árpád, Rusznák Bendegúz
  • Hidrogén – Csernák-Molnár Márk, Gombos Áron
  • Penicillin – Zsifkov Ágnes, Kanakaridu Tia
  • A DNS (1. és 2. kép) – Hoang Minh Quan, Jin Ze Yu

 

Földrajzi információs rendszer (Seregély Ildikó vezetésével):

 

Gráfok gyakorlati alkalmazása (Abuczki Erika, Domán Dániel vezetésével):

Projektünkben két gráfalgoritmust programoztunk le, illetve mutattuk be a matematikai alapjait. Az első a stabil házasítási feladat volt, ami röviden arról szól, hogy fiúk és lányok próbálnak párt választani. Minden fiúnak és lánynak van saját preferencialistája az ellenkező neműek egy-egy részhalmazáról. Olyan párosítást kell találnunk, amelyben nincs “blokkoló pár”. Egy pár egy párosításra nézve akkor blokkoló, ha a pár tagjai egymást jobban szeretik, mint a saját párjukat. A projekt során erre a problémára programoztuk le a Gale-Shapely algoritmust C# nyelven, valamint bemutattuk, hogy az egyetemi felvételi rendszerben ezt hogyan lehet használni. Az algoritmus eredeti formájáról bebizonyítottuk, hogy fiúoptimális.

A másik problémánk a következő: Karácsony alkalmából egy társaság tagjai megajándékozzák egymást, mindenki egy embernek ad ajándékot és mindenkit egy ember ajándékoz meg. Azonban nem ismer mindenki mindenkit, a résztvevőknek listája van arról, hogy kinek hajlandó ajándékot adni. A problémát visszavezettük egy teljes párosítás feladatra páros gráfban. Erre írtunk egy Python programot, és interaktív bemutatót tartottunk belőle.

 

Gravitáció (Szatmáry Zsolt és Udvardi Edit vezetésével):

A projekt alatt megismerkedtünk a gravitációs elméletekkel. Megmértük különböző kísérleti eszközök segítségével a nehézségi gyorsulást. Megnéztük az Eötvös Emlékmúzeumot, ahol megismerhettük Eötvös életét és munkásságát, illetve különböző geofizikai eszköz használatát. A projekt bemutatóra érkező diákoknak gravitációval kapcsolatos játékos feladatokat állítottunk össze.

Irish contra British (Horváthné Gődény Judit vezetésével):

 

Iskolai környezetakalítás (Tugyi Tímea vezetésével):

  • Beszámoló – Ismail Kadi Wisam, Nagy Bianka, Udvardi Kinga
  • videó – Ismail Kadi Wisam, Nagy Bianka, Udvardi Kinga

 

MikulásQpa (Csepregi-Horváth Zsófia vezetésével):

A projekthét alatt a résztvevő diákokkal közösen elkezdtük összeállítani a jövő évi verseny feladatsorát, illetve előkészíteni a versenyt magát. Éppen ezért az idén készített feladatsort sajnos nem tudjuk megmutatni, de a korábbi évek feladatsorait, beszámolóit itt érhetik el.

Társasjátékból tesijáték (Forgó Levente, Antók Zsófia és Forrás Péter vezetésével):

A Társas- és számítógépes játékból tesijáték alkotása című projektben a célunk új, testnevelés órán is játszható tesijáték kitalálása volt.
Alapból társas- és számítógépes játékokat vettünk alapul, melyeket átalakítottunk mozgásos formájú játékokká.
A gyerekek nagyon kreatívak voltak, hét játékötlet született, melyeket a bemutató napján ki is próbáltunk és úgy tapasztaltuk, hogy minden résztvevőnek elnyerte a tetszését.
Készült “Ki nevet a végén” játék, két nagyon izgalmas kidobós játék, egy lovas krikett játék, egy gyűjtögetős fogójáték (Slither.io nevű számítógépes játék alapján), egy kidobós foci játék (Brawlball nevű számítógépes játék alapján), és az Among us nevű szintén számítógépes játékból született tesijáték.

A projektről képek és videó anyag is készült.

 

Szőlészet és borászat (Magyar László vezetésével):

 

Titkosírás – Kriptográfia (Kornis Ferenc vezetésével):